INNOWACYJNE MATERIAŁY DYDAKTYCZNE DO NAUKI JĘZYKA SŁOWACKIEGO JAKO OBCEGO: INTEGRACJA DZIEDZICTWA KULTUROWEGO NA RZECZ ZRÓWNOWAŻONEJ EDUKACJI JĘZYKOWEJ

Autor

Słowa kluczowe:

nauczanie języków obcych, środowisko kulturowe, treści merytoryczne, doświadczenia nauczycieli, integracja treści, innowacyjność, materiał dydaktyczny i metodyczny

Abstrakt

Autor omawia znaczenie aspektów kulturowych jako elementów
wspierających nauczanie języka słowackiego jako języka obcego. Badania koncentrują
się na opiniach i praktykach pedagogicznych nauczycieli języka słowackiego oraz
wolontariuszy pracujących za granicą na różnych poziomach edukacji. Celem było zbadanie
ich poglądów, w jakim stopniu uznają kontekst kulturowy za podstawę nauczania
oraz jakie metody i podejścia stosują, aby je zintegrować w procesie pedagogicznym.
Wyniki wskazują, że większość respondentów postrzega kontekst kulturowy jako kluczowy
czynnik motywujący uczniów, rozwijający ich umiejętności językowe i pogłębiający
zrozumienie międzykulturowe. W tym kontekście zasady edukacji na rzecz zrównoważonego
rozwoju odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu strategii nauczania, które
integrują dziedzictwo kulturowe w edukację językową, wspierając długoterminową kompetencję językową i międzykulturową wśród Słowaków żyjących za granicą. Niemniej
jednak wskazują także na pewne wyzwania, takie jak brak odpowiednich materiałów
dydaktycznych lub czasochłonność przygotowania do zajęć. Autor przedstawia system
materiałów edukacyjnych "Bawimy się po słowacku o Słowacji" (Hráme sa
o Slovensku po slovensky) jako innowacyjne materiały dydaktyczne do nauczania języka
słowackiego jako języka obcego (głównie dla Słowaków żyjących za granicą) jako wyniki
projektu finansowanego przez Ministerstwo Edukacji, Badań, Rozwoju i Młodzieży
Słowacji.

Opublikowane

2025-10-31