(NIE)ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ WCZESNEJ EDUKACJI I OPIEKI NAD DZIECKIEM W REPUBLICE

Autor

Słowa kluczowe:

wczesna edukacja, małe dzieci, organizacje ECEC, zrównoważona polityka, Republika Czeska, Republika Słowacka

Abstrakt

Celem opracowania jest porównanie stanu edukacji przedszkolnej
i opieki nad dziećmi do lat trzech na Słowacji i w Czechach oraz wskazanie
kluczowych obszarów, niezbędnych dla zrównoważonego rozwoju tego sektora, odpowiadających
potrzebom społecznym, edukacyjnym i gospodarczym obu krajów. Zapewnienie
wysokiej jakości i dostępności instytucjonalnej edukacji i opieki nad dziećmi od najmłodszych lat jest jednym z aktualnych zagadnień polityki państw członkowskich
Unii Europejskiej (cele barcelońskie na 2030 r.) oraz celów globalnych wspierających
zrównoważony rozwój (Education 2030 Sustainable Development Agenda, SGD 4.2).
Prezentowane badania oparte są na metodach badań porównawczych, a zastosowano metodę
jakościowej analizy. Opracowanie analizuje istotne kamienie milowe w zapewnieniu
ECEC dla dzieci poniżej 3 roku życia po podziale obu republik. Analizuje planowane
reformy systemów wczesnej opieki nad dzieckiem w obu krajach. Podkreśla istniejące
problemy, które są immanentne w obu systemach, takie jak brak miejsc w placówkach
przedszkolnych, bariery w dostępie do opieki, niewystarczające finansowanie, niesystemowe
podejście w zapewnieniu jakości i ciągłości kadrowej i pedagogicznej itp. Kontekstualizuje
ustalenia w perspektywie międzynarodowego dyskursu na temat strategii
rozwoju jakościowej i zrównoważonej wczesnej edukacji i opieki and dzieckiem.

Opublikowane

2023-09-15