CZY SZTUCZNA INTELIGENCJA ZMIENIA SPOSÓB MYŚLENIA O PLAGIACIE W KONTEKŚCIE RZETELNOŚCI AKADEMICKIEJ?

Autor

Słowa kluczowe:

generatywna sztuczna inteligencja (GenSI), narzędzia SI, plagiat, Originality, myślenie kontekstowe

Abstrakt

Od czasu upowszechnienia narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji
(GenSI), t.j. ChatGPT, GPT-4, HeyPi, czy DALL-E, jednym z dyskusyjnych
tematów projektów edukacyjnych stała się kwestia plagiatu dot. możliwości wyprodukowania
treści np. wypowiedzi pisemnych, rozwiązań matematycznych, czy też kodu
programistycznego. Z tego względu amerykańska firma Turnitin uruchomiła narzędzie
o nazwie Orginality do wykrywania aktywności sztucznej inteligencji (SI) w generowaniu
tekstów. Innymi słowy, owo narzędzie ma na celu pomóc edukatorom/dydaktykom
zidentyfikować prace pisemne, które prawdopodobnie zostały skomponowane przez SI.
W ostatnim czasie można także odnotować przemożne bogactwo algorytmów i innowacyjnych
modyfikacji narzędzi SI, które mogą jednak uniemożliwić proces wykrywania
rzetelności autora. Zatem, niniejszy artykuł ma na celu nakreślić: (a) znaczenie myślenia
kontekstowego w konfrontacji z narzędziami GenSI oraz (b) jak długo i czy (w istocie)
wystarczą nam aktualne rozwiązania w rozpoznaniu rzetelności akademickiej?

Opublikowane

2023-09-15