Eunomia - Rozwój Zrównoważony - Sustainable Development https://www.ojs.akademiarac.edu.pl/index.php/eunomia <p>Półrocznik Eunomia – Rozwój Zrównoważony – Sustainable Development to czasopismo naukowe otwarte dla pracowników naukowych oraz studentów. Publikuje badania i artykuły poświęcone idei zrównoważonego rozwoju w naukach technicznych, humanistycznych i społecznych. Czasopismo jest wydawane w formie papierowej oraz w formie elektronicznej.</p> <p>Redakcja przyjmuje oryginalne artykuły naukowe, przeglądowe, opiniotwórcze, w wydaniu specjalnym, komunikaty, notki techniczne w języku polskim i angielskim. Zostaną one opublikowane w następujących sekcjach: techniczna, humanistyczna, społeczna, kulturoznawczo-literaturoznawcza, międzynarodowa i studencka.</p> <p>Wszystkie artykuły zatwierdzone do publikacji przez Redakcję są publikowane bezpłatnie w otwartym dostępie (Open Access). Kierujemy się kryteriami określanymi przez organizacje międzynarodowe Katalog Czasopism o Otwartym Dostępie (Directory of Open Access Journals – DOAJ) , Stowarzyszenie Wydawców Open Access (Open Access Scholarly Publishers Association – OASPA).</p> <p>Artykuły zgłaszane do czasopisma, recenzowane są przez krajowych i zagranicznych recenzentów specjalizujący się w naukach technicznych, humanistycznych i społecznych. Szczegółowa procedura recenzowania stosowana przez Redakcję jest udostępniona na stronie internetowej. Lista recenzentów współpracujących z czasopismem jest publikowana raz w roku.</p> pl-PL hk@buzek.pl (Dr Henryk Kretek) piotr.mucha@akademiarac.edu.pl (Piotr Mucha) Fri, 31 Oct 2025 00:00:00 +0100 OJS 3.3.0.13 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 RACIBORSKIE CENTRUM KULTURY JAKO OŚRODEK ANIMACJI, INSPIRACJI ORAZ ROZWOJU KULTURY W SPOLECZNOŚCI LOKALNEJ https://www.ojs.akademiarac.edu.pl/index.php/eunomia/article/view/295 <p>Raciborskie Centrum Kultury to jednostka samorządu terytorialnego,<br>która od wielu lat prowadzi szeroką działalność kulturalno-oświatową dla bardzo<br>zróżnicowanych odbiorców. Inicjuje, inspiruje do działalności kulturotwórczej raczej<br>poprzez amatorski ruch artystyczny i szeroką współpracę ze środowiskiem lokalnym.<br>Chętnie współtworzy i realizuje różne programy i projekty. Dzięki bogatej bazie<br>oraz profesjonalnej kadrze osiąga w tej działalności szereg sukcesów. Celem badań było<br>określenie zakresu ciągłości i zmian działalności kulturalnej placówki ważnej w lokalnej<br>polityce kulturalno-oświatowej. Zbierając materiał badawczy, wykorzystano techniki<br>analizy dokumentów i wywiadu z pracownikami instytucji. Ważna była również uczestnicząca<br>obserwacja (trwająca od wielu lat).</p> Ludmiła Nowacka Prawa autorskie (c) 2025 Akademia Nauk Stosowanych w Raciborzu https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl https://www.ojs.akademiarac.edu.pl/index.php/eunomia/article/view/295 Fri, 31 Oct 2025 00:00:00 +0100 HISTORIA BRONI CHEMICZNEJ – NAJWAŻNIEJSZE WYDARZENIA W ASPEKCIE SKUTKÓW JEJ ROZPRZESTRZENIANIA https://www.ojs.akademiarac.edu.pl/index.php/eunomia/article/view/296 <p>Artykuł dotyczy historii powstania i użytkowania broni chemicznej<br>– jednej z najniebezpieczniejszych form broni masowego rażenia. Omówione<br>zostały początki używania tej broni w starożytności, średniowieczu, aż po XIX wiek,<br>w którym nastąpił gwałtowny rozwój w dziedzinie chemii. Szczególną uwagę poświęcono<br>wykorzystaniu broni chemicznej podczas I wojny światowej – od nieudanych prób<br>w Neuve-Chapelle, przez masowe ataki gazowe pod Ypres, Bolimowem i Sommą.<br>Omówiono również rozwój i zastosowanie cyklonu B w niemieckich obozach zagłady<br>w czasie II wojny światowej oraz wykorzystanie broni chemicznej przez Japonię i incydent<br>w Bari. Artykuł porusza także problem powojennego zatapiania broni chemicznej<br>w Morzu Bałtyckim oraz jej późniejsze użycie w konfliktach zbrojnych XX i XXI wieku.<br>Celem pracy było ukazanie ewolucji broni chemicznej oraz metod walki przy jej<br>użyciu.</p> Agnieszka Nowok Prawa autorskie (c) 2025 Akademia Nauk Stosowanych w Raciborzu https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl https://www.ojs.akademiarac.edu.pl/index.php/eunomia/article/view/296 Fri, 31 Oct 2025 00:00:00 +0100 ANALIZA AGENDY-SETTING W 15. ROCZNICĘ KATASTROFY SMOLEŃSKIEJ W GŁÓWNYCH WYDANIACH WIADOMOŚCI WYBRANYCH STACJI TELEWIZYJNYCH https://www.ojs.akademiarac.edu.pl/index.php/eunomia/article/view/297 <p>W artykule zostały przeanalizowane główne wydania wiadomości<br>wybranych stacji telewizyjnych, takich jak: Polsat, TVN, TV Republika, TVP oraz<br>TRWAM. Skupiono się na analizie agendy-setting, czyli pierwszych 10 minut przekazu<br>informacji w wyżej wymienionych stacjach. Szczególną uwagę poświęcono materiałom<br>związanym z 15. rocznicą katastrofy smoleńskiej, która miała miejsce 10 kwietnia<br>2010 roku. Szeroko komentowane w analizowanych przekazach były również tematy<br>związane ze zbliżającą się debatą prezydencką. Celem pracy było przedstawienie różnic<br>związanych ze sposobem przekazywania informacji przez różne telewizje.</p> Kamila Bąk, Wiktoria Boczar, Sandra Lepiorz, Krzysztof Łukoszek, Agnieszka Nowok, Marta Stefanik Prawa autorskie (c) 2025 Akademia Nauk Stosowanych w Raciborzu https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl https://www.ojs.akademiarac.edu.pl/index.php/eunomia/article/view/297 Fri, 31 Oct 2025 00:00:00 +0100 ANALIZA PRZEKAZU TREŚCI W GŁÓWNYCH WYDANIACH WIADOMOŚCI NAJWAŻNIEJSZYCH STACJI TELEWIZYJNYCH W DNIU 15. ROCZNICY KATASTROFY SMOLEŃSKIEJ https://www.ojs.akademiarac.edu.pl/index.php/eunomia/article/view/298 <p>W artykule przedstawiono porównanie przekazu medialnego dotyczącego<br>15. rocznicy katastrofy smoleńskiej w głównych wydaniach wiadomości pięciu stacji telewizyjnych:<br>TVP1, TVN, Polsat, TV Trwam i TV Republika. Zwrócono uwagę na dobór<br>tematów, ton narracji, obecność komentarzy politycznych oraz emocjonalne nacechowanie<br>materiałów. Analiza ukazuje różnorodność podejść redakcyjnych i wpływ mediów<br>na odbiór wydarzeń historycznych.</p> Marta Dudek, Robert Szajthauer, Mateusz Mika, Lidia Szmalec, Michał Ostenda, Sandra Wojtaszek, Mateusz Okrent Prawa autorskie (c) 2025 Akademia Nauk Stosowanych w Raciborzu https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl https://www.ojs.akademiarac.edu.pl/index.php/eunomia/article/view/298 Fri, 31 Oct 2025 00:00:00 +0100 ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ W ŚWIADOMOŚCI SPOŁECZNEJ – BADANIE RÓŻNIC POKOLENIOWYCH I WYZWAŃ ZWIĄZANYCH Z EDUKACJĄ SPOŁECZNĄ https://www.ojs.akademiarac.edu.pl/index.php/eunomia/article/view/299 <p>Celem artykułu jest analiza poziomu świadomości społecznej<br>na temat zrównoważonego rozwoju w różnych grupach wiekowych oraz identyfikacja<br>barier w dostępie do informacji i edukacji ekologicznej. Na podstawie badań własnych<br>oraz danych z raportów (CBOS, ESG Monitor, IPSOS) przedstawiono zróżnicowanie<br>wiedzy i zaangażowania w tematy związane z ochroną środowiska wśród młodzieży,<br>osób dorosłych oraz seniorów. Szczególną uwagę poświęcono wykluczeniu informacyjnemu,<br>które dotyka głównie osoby starsze i mniej wykształcone. Artykuł wskazuje na<br>potrzebę zindywidualizowanego podejścia do edukacji ekologicznej oraz konieczność<br>opracowania skuteczniejszych metod dotarcia do różnych grup społecznych. Omówiono<br>także problem manipulacji informacją, niedoskonałości systemu edukacji oraz znaczenie<br>rzetelnej komunikacji społecznej w kontekście globalnych zagrożeń środowiskowych.</p> Sylwia Jurkowska Prawa autorskie (c) 2025 Akademia Nauk Stosowanych w Raciborzu https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl https://www.ojs.akademiarac.edu.pl/index.php/eunomia/article/view/299 Fri, 31 Oct 2025 00:00:00 +0100 (NIE)ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ DZIECKA UMIESZCZONEGO W RODZINIE ZASTĘPCZEJ https://www.ojs.akademiarac.edu.pl/index.php/eunomia/article/view/300 <p>Każde dziecko winno wychowywać się w środowisku przyjaznym<br>i bezpiecznym. Pomimo przekonania o nadrzędnej roli rodziny biologicznej, wiele<br>dzieci każdego roku postanowieniem sądowym umieszczanych jest w pieczy zastępczej.<br>Głównym powodem ograniczeń władzy rodzicielskiej jest niewydolność opiekuńczowychowawcza<br>rodziców. Dla większości małoletnich wyprowadzka do rodziców zastępczych<br>to bardzo trudne i traumatyczne doświadczenie. Ciężko jest im się pogodzić ze<br>stratą, czują lęk i strach. Nie rozumieją co się stało; dlaczego nie mogą być już razem<br>z rodzicami i dlaczego ktoś nagle każe im mieszkać z „ciocią i wujkiem”. Powoduje to<br>szereg zachowań destrukcyjnych (dla siebie i otoczenia), z którymi rodziny zastępcze<br>muszą sobie poradzić. Przyjęcie nieletniego w progi swojego domu to kolejne wyzwanie,<br>któremu rodzice zastępczy muszą podołać. Ponadto piecza zastępcza winna zapewnić<br>dziecku z heterogenicznymi zaburzeniami poczucie stabilizacji i bezpieczeństwa, dbać<br>o jego rozwój we wszystkich sferach oraz budować lub utrzymywać więź z rodziną biologiczną.<br>Niestety czasem stan deprywacji norm i potrzeb, wyniesiony z domu rodzinnego,<br>uniemożliwia rodzinie zastępczej działania kompensacyjne lub naprawcze.</p> Mirela Lubińska-Tomczak Prawa autorskie (c) 2025 Akademia Nauk Stosowanych w Raciborzu https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl https://www.ojs.akademiarac.edu.pl/index.php/eunomia/article/view/300 Mon, 15 Dec 2025 00:00:00 +0100 RÓWNOŚĆ PŁCI W BADANIACH KLINICZNYCH – ASPEKTY PRAWNE https://www.ojs.akademiarac.edu.pl/index.php/eunomia/article/view/301 <p>Artykuł analizuje prawne i etyczne aspekty przeprowadzania<br>badań klinicznych, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki reprezentacji obu płci.<br>Wskazano, że niedostateczny udział kobiet w badaniach klinicznych obniża jakość danych<br>naukowych, zwiększa ryzyko działań niepożądanych oraz narusza konstytucyjną<br>zasadę równości w dostępie do świadczeń zdrowotnych. Omówiono zarówno regulacje<br>unijne, jak i przepisy krajowe. Podkreślono także konieczność wprowadzenia bardziej<br>precyzyjnych rozwiązań prawnych, które zapewniłyby równą reprezentację płci w badaniach<br>klinicznych.</p> Jagoda Cholewa Prawa autorskie (c) 2025 Akademia Nauk Stosowanych w Raciborzu https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl https://www.ojs.akademiarac.edu.pl/index.php/eunomia/article/view/301 Fri, 31 Oct 2025 00:00:00 +0100 EKSPERYMENT INTELEKTUALNY – DIALOG ZE SZTUCZNĄ INTELIGENCJĄ – CHATGPT-EM W ASPEKCIE ZARZĄDZANIA EDUKACJĄ ORAZ METODOLOGIĄ BADAŃ https://www.ojs.akademiarac.edu.pl/index.php/eunomia/article/view/302 <p>W artykule przedstawiono sposób zastosowania w praktyce<br>eksperymentu intelektualnego. Jego zastosowanie jest bezpośrednio związane z dialogiem<br>menadżera z ChatGPT-em, co umożliwia zadawanie temu sparametryzowanemu<br>modelowi matematycznemu (ChatGPT) serii pytań na dany temat. Pozyskane odpowiedzi:<br>poszerzają wiedzę, zmieniają perspektywę postrzegania problemu oraz umożliwiają<br>tworzenie innowacji, praktycznie w każdej dziedzinie funkcjonowania przedsiębiorstwa,<br>organizacji czy instytucji. W pierwszej części scharakteryzowano eksperyment intelektualny<br>jako mix eksperymentu myślowego, teorii ugruntowanej i emergencji. Ponadto pokazano<br>tu miejsce eksperymentu intelektualnego w strukturach kształcenia uniwersyteckiego.<br>Druga część artykułu składa się z kilku egzemplifikacji, których celem jest zaprezentowanie<br>sposobu zadawania abstrakcyjnych pytań i analizowanie odpowiedzi w kontekście<br>przekraczania tradycyjnych schematów postrzegania znanych pojęć, w tym między<br>innymi z dziedziny fizyki. Ten zabieg jest aktywnym ćwiczeniem wprowadzającym<br>do praktycznego sposobu generowania innowacji i innowacyjnych rozwiązań. Trzecia<br>część to raport z badań ankietowych i fokusów prowadzonych wśród studentów na temat<br>sposobów wykorzystania ChatGPT-a na różnego typach konwersatoriach. Ostatnia część<br>to przykład praktycznego dialogu między menadżerem a ChatGPT-em.</p> Henryk A. Kretek, Janusz Dworak Prawa autorskie (c) 2025 Akademia Nauk Stosowanych w Raciborzu https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl https://www.ojs.akademiarac.edu.pl/index.php/eunomia/article/view/302 Fri, 31 Oct 2025 00:00:00 +0100 OBAWY PRZED UTRATĄ ZIEM ZACHODNICH W POLSKIEJ PUBLICYSTYCE POWOJENNEJ LAT 40. XX WIEKU https://www.ojs.akademiarac.edu.pl/index.php/eunomia/article/view/303 <p>W artykule przeanalizowano, w jaki sposób w publicystyce<br>polskiej po II wojnie światowej przedstawiano problem trwałości zachodnich granic Polski.<br>W tekstach publikowanych na łamach prasy krajowej i emigracyjnej podkreślano zarówno<br>zagrożenie niemieckim rewizjonizmem, jak i obawy o niejednoznaczną postawę<br>Wielkiej Brytanii oraz Stanów Zjednoczonych wobec polskich nabytków terytorialnych.<br>Publicyści wskazywali na znaczenie Ziem Zachodnich dla bezpieczeństwa Polski i równowagi<br>w Europie, a także na konieczność ich szybkiego zasiedlenia. Analiza ukazuje<br>także, że zarówno niezależna prasa w kraju, jak i publicystyka emigracyjna, akcentowały<br>rolę Związku Radzieckiego jako jedynego gwaranta utrzymania zachodnich granic, co<br>w kolejnych dekadach stało się jednym z filarów narracji politycznej PRL. Z perspektywy<br>współczesnej widoczne jest, że debata publicystyczna tamtego okresu nie tylko odzwierciedlała<br>ówczesne zagrożenia polityczne i gospodarcze, lecz także kształtowała<br>długofalową polską argumentację w sporze o zachodnią granicę, który zakończył się<br>formalnie dopiero w 1990 roku.</p> Natalia Klimaschka Prawa autorskie (c) 2025 Akademia Nauk Stosowanych w Raciborzu https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl https://www.ojs.akademiarac.edu.pl/index.php/eunomia/article/view/303 Fri, 31 Oct 2025 00:00:00 +0100 INNOWACYJNE MATERIAŁY DYDAKTYCZNE DO NAUKI JĘZYKA SŁOWACKIEGO JAKO OBCEGO: INTEGRACJA DZIEDZICTWA KULTUROWEGO NA RZECZ ZRÓWNOWAŻONEJ EDUKACJI JĘZYKOWEJ https://www.ojs.akademiarac.edu.pl/index.php/eunomia/article/view/304 <p>Autor omawia znaczenie aspektów kulturowych jako elementów<br>wspierających nauczanie języka słowackiego jako języka obcego. Badania koncentrują<br>się na opiniach i praktykach pedagogicznych nauczycieli języka słowackiego oraz<br>wolontariuszy pracujących za granicą na różnych poziomach edukacji. Celem było zbadanie<br>ich poglądów, w jakim stopniu uznają kontekst kulturowy za podstawę nauczania<br>oraz jakie metody i podejścia stosują, aby je zintegrować w procesie pedagogicznym.<br>Wyniki wskazują, że większość respondentów postrzega kontekst kulturowy jako kluczowy<br>czynnik motywujący uczniów, rozwijający ich umiejętności językowe i pogłębiający<br>zrozumienie międzykulturowe. W tym kontekście zasady edukacji na rzecz zrównoważonego<br>rozwoju odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu strategii nauczania, które<br>integrują dziedzictwo kulturowe w edukację językową, wspierając długoterminową kompetencję językową i międzykulturową wśród Słowaków żyjących za granicą. Niemniej<br>jednak wskazują także na pewne wyzwania, takie jak brak odpowiednich materiałów<br>dydaktycznych lub czasochłonność przygotowania do zajęć. Autor przedstawia system<br>materiałów edukacyjnych "Bawimy się po słowacku o Słowacji" (Hráme sa<br>o Slovensku po slovensky) jako innowacyjne materiały dydaktyczne do nauczania języka<br>słowackiego jako języka obcego (głównie dla Słowaków żyjących za granicą) jako wyniki<br>projektu finansowanego przez Ministerstwo Edukacji, Badań, Rozwoju i Młodzieży<br>Słowacji.</p> Ružena Čiliaková Prawa autorskie (c) 2025 Akademia Nauk Stosowanych w Raciborzu https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl https://www.ojs.akademiarac.edu.pl/index.php/eunomia/article/view/304 Fri, 31 Oct 2025 00:00:00 +0100 AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA STUDENTÓW WYBRANYCH UCZELNI WE WSCHODNIEJ SŁOWACJI PO ZŁAGODZENIU OBOSTRZEŃ ZWIĄZANYCH Z PANDEMIĄ COVID-19 https://www.ojs.akademiarac.edu.pl/index.php/eunomia/article/view/305 <p>Długotrwała bezczynność fizyczna obniża sprawność, zwiększa<br>ryzyko chorób metabolicznych, sercowo-naczyniowych i onkologicznych. Celem<br>badania była analiza aktywności ruchowej studentów uczelni we wschodniej Słowacji po<br>pandemii COVID-19 przy użyciu kwestionariusza IPAQ. Uwzględniono 253 ankiety studentów Uniwersytetu Pavla Jozefa Šafárika (UPJŠ) i Politechniki w Koszycach (TUKE),<br>badając także czas spędzany w pozycji siedzącej. Wyniki wykazały istotne różnice<br>w intensywnej aktywności (p &lt; 0,05), natomiast w umiarkowanej, niskiej i całkowitej aktywności<br>nie stwierdzono różnic. Studenci UPJŠ spędzali znacznie więcej czasu w pozycji<br>siedzącej zarówno w dni robocze (p &lt; 0,05), jak i w weekendy (p &lt; 0,001). Otrzymane<br>dane podkreślają konieczność promowania regularnej aktywności fizycznej i tworzenia<br>odpowiednich warunków do jej podejmowania w środowisku akademickim jako<br>ważnego elementu zdrowego stylu życia po pandemii.</p> Agata Horbacz, Richard Melichar, Ľuboš Vojtaško, Dávid Kaško, Ján Junger Prawa autorskie (c) 2025 Akademia Nauk Stosowanych w Raciborzu https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl https://www.ojs.akademiarac.edu.pl/index.php/eunomia/article/view/305 Fri, 31 Oct 2025 00:00:00 +0100 DOKUMENT PROGRAMOWY W KONTEKŚCIE EDUKACJI JĘZYKA MNIEJSZOŚCI https://www.ojs.akademiarac.edu.pl/index.php/eunomia/article/view/306 <p>Niniejszy artykuł ma na celu zbadanie podobieństw i różnic<br>w dokumentacji programowej między Republiką Słowacką a prowincją Ontario (Kanada)<br>w kontekście nauczania języków i mniejszości etnicznych, koncentrując się na tym,<br>jak reprezentowane są te mniejszości etniczne. Celem tego badania jest zidentyfikowanie<br>obszarów wymagających poprawy w zakresie edukacji językowej mniejszości romskiej<br>w kontekście słowackiego systemu edukacji.</p> Mária Hušlová Orságová Prawa autorskie (c) 2025 Akademia Nauk Stosowanych w Raciborzu https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl https://www.ojs.akademiarac.edu.pl/index.php/eunomia/article/view/306 Fri, 31 Oct 2025 00:00:00 +0100 PRZEJŚCIE DZIECI Z PRZEDSZKOLA DO SZKOŁY PODSTAWOWEJ PORÓWNANIE WARUNKÓW W REPUBLICE CZESKIEJ, RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ I REPUBLICE SŁOWACKIEJ https://www.ojs.akademiarac.edu.pl/index.php/eunomia/article/view/307 <p>Celem badania porównawczego było opisanie i porównanie<br>warunków organizacyjnych przejścia dzieci z przedszkola do szkoły podstawowej w zakresie<br>oceny gotowości szkolnej, przyjmowania dzieci do szkoły podstawowej, postępowania<br>w przypadku odroczenia obowiązku szkolnego i edukacji dzieci z odroczonym<br>obowiązkiem szkolnym w Republice Czeskiej, Rzeczypospolitej Polskiej i Republice<br>Słowackiej. Badanie porównawcze zostało oparte na jakościowej analizie treści dokumentów<br>legislacyjnych i programowych, oficjalnych dokumentów ministerstw edukacji<br>oraz publikacji badawczych. Wybór tych krajów jest uwarunkowany ich geograficzną<br>i historyczną bliskością, podobnym rozwojem systemów edukacyjnych, a jednocześnie<br>różnymi podejściami pedagogicznymi w procesie wczesnej edukacji. Organizacja przejścia<br>dzieci z przedszkola do szkoły podstawowej jest bardzo podobna w badanych krajach.<br>Wynika to również ze wspólnej europejskiej orientacji na edukację włączającą oraz<br>porównywalnych kontekstów gospodarczych i politycznych. Różnice występują w wieku<br>dzieci z odroczonym obowiązkiem szkolnym oraz w formach kształcenia tych dzieci<br>w przedszkolu i szkole podstawowej. Proces diagnozowania predyspozycji szkolnych<br>jest w Polsce uregulowany prawnie, podczas gdy w Czechach i na Słowacji jest on pozostawiony<br>głównie odpowiedzialnemu podejściu nauczycieli przedszkolnych. Na podstawie<br>diagnozy pedagogicznej mogą oni doradzać przedstawicielom prawnym w zakresie<br>oceny zdolności szkolnych dziecka w odpowiednich poradniach. Umożliwia to uzyskanie<br>większej ilości informacji na temat kompetencji szkolnych dziecka w celu podjęcia<br>najlepszej możliwej decyzji w najlepszym jego interesie. Badanie porównawcze jest wynikiem<br>projektu KEGA nr 001UMB-4/2025.</p> Milena Lipnická, Karin Fodorová, Kornelia Solich Prawa autorskie (c) 2025 Akademia Nauk Stosowanych w Raciborzu https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl https://www.ojs.akademiarac.edu.pl/index.php/eunomia/article/view/307 Fri, 31 Oct 2025 00:00:00 +0100 NIE NISZCZYĆ FUNDAMENTÓW https://www.ojs.akademiarac.edu.pl/index.php/eunomia/article/view/308 <p>Zapewne nie trzeba przedstawiać autorki eseistycznej książki pt. „Faszyzm. Ostrzeżenie”.<br>Madeleine Albright (1937-2022) urodziła się w rodzinie dyplomaty w przedwojennej Czechosłowacji<br>jako Jana Korbelová. Podczas drugiej wojny światowej Korbelowie przebywali<br>w Wielkiej Brytanii. Wrócili do reaktywowanej Czechosłowacji, ale dla ojca, reprezentującego<br>demokratyczne poglądy, nie było już miejsca w nowej politycznej rzeczywistości,<br>zdominowanej przez komunistów. Pod koniec 1948 roku Jana wyjechała z rodziną do USA<br>i po uzyskaniu tam azylu politycznego została naturalizowaną Amerykanką. Promotorem<br>jej doktoratu był Zbigniew Brzeziński, politolog, mający na swoim koncie wiele dokonań<br>między innymi w dziedzinie dyplomacji i geostrategii. Ukoronowaniem wybitnej kariery<br>politycznej Madeleine Albright było stanowisko sekretarza stanu USA, które objęła (podczas<br>drugiej kadencji prezydenta Billa Clintona) w 1997 roku jako pierwsza kobieta w historii<br>kraju.</p> Joanna Kapica-Curzytek Prawa autorskie (c) 2025 Akademia Nauk Stosowanych w Raciborzu https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl https://www.ojs.akademiarac.edu.pl/index.php/eunomia/article/view/308 Fri, 31 Oct 2025 00:00:00 +0100