EKSPERYMENT INTELEKTUALNY – DIALOG ZE SZTUCZNĄ INTELIGENCJĄ – CHATGPT-EM W ASPEKCIE ZARZĄDZANIA EDUKACJĄ ORAZ METODOLOGIĄ BADAŃ

Autor

Słowa kluczowe:

innowacje, ChatGPT, teoria, sposób myślenia, czas, przestrzeń, informacja, sparametryzowane modele matematyczne

Abstrakt

W artykule przedstawiono sposób zastosowania w praktyce
eksperymentu intelektualnego. Jego zastosowanie jest bezpośrednio związane z dialogiem
menadżera z ChatGPT-em, co umożliwia zadawanie temu sparametryzowanemu
modelowi matematycznemu (ChatGPT) serii pytań na dany temat. Pozyskane odpowiedzi:
poszerzają wiedzę, zmieniają perspektywę postrzegania problemu oraz umożliwiają
tworzenie innowacji, praktycznie w każdej dziedzinie funkcjonowania przedsiębiorstwa,
organizacji czy instytucji. W pierwszej części scharakteryzowano eksperyment intelektualny
jako mix eksperymentu myślowego, teorii ugruntowanej i emergencji. Ponadto pokazano
tu miejsce eksperymentu intelektualnego w strukturach kształcenia uniwersyteckiego.
Druga część artykułu składa się z kilku egzemplifikacji, których celem jest zaprezentowanie
sposobu zadawania abstrakcyjnych pytań i analizowanie odpowiedzi w kontekście
przekraczania tradycyjnych schematów postrzegania znanych pojęć, w tym między
innymi z dziedziny fizyki. Ten zabieg jest aktywnym ćwiczeniem wprowadzającym
do praktycznego sposobu generowania innowacji i innowacyjnych rozwiązań. Trzecia
część to raport z badań ankietowych i fokusów prowadzonych wśród studentów na temat
sposobów wykorzystania ChatGPT-a na różnego typach konwersatoriach. Ostatnia część
to przykład praktycznego dialogu między menadżerem a ChatGPT-em.

Opublikowane

2025-10-31