POTRZEBY DWULETNICH DZIECI W ZAKRESIE EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ W OPINII NAUCZYCIELI PRZEDSZKOLNYCH W REPUBLICE CZESKIEJ
Słowa kluczowe:
edukacja przedszkolna, przedszkole, dziecko dwuletnie, nauczyciel przedszkolaAbstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie wyników badań opinii nauczycieli
przedszkoli na temat potrzeb dwuletnich dzieci objętych wczesną edukacją w instytucjach
przedszkolnych. Metodą badawczą był wywiad. Badania przeprowadzono
w regionie morawsko-śląskim Republiki Czeskiej. Respondentami byli nauczyciele
przedszkola (49/100%). Zbadaliśmy poglądy na temat zaspokajania potrzeb dwuletnich
dzieci podczas ich pobytu w przedszkolu, czy są one spełniane z pozytywnym czy negatywnym
skutkiem, w odniesieniu do wybranych uwarunkowań edukacji w przedszkolu,
mających umocowanie prawne w Podstawie Programowej Wychowania Przedszkolnego.
Wyniki uzyskane z wypowiedzi badanych nauczycieli pozwoliły wyłonić reprezentatywne
opinie na temat specyficznych potrzeb dwuletniego dziecka. Respondenci wskazali
na uwarunkowania wychowawcze, ukierunkowane na organizację dnia w przedszkolu
jako takie, które nie zaspokajają podstawowych potrzeb dziecka dwuletniego. Pozytywnie
oceniono potrzebę indywidualnego podejścia nauczyciela do dzieci i jej realizacji.
Potrzeba ta jest zgodna z główną zasadą edukacji przedszkolnej w Republice Czeskiej,
którą jest model skoncentrowany na osobie.
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Akademia Nauk Stosowanych w Raciborzu
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.