DZIECKO W DRODZE DO DOROSŁOŚCI
Słowa kluczowe:
rozwijanie kompetencji życiowych, analfabetyzm funkcjonalny, pomnażanie potencjału osobowościowego dziecka, zapobieganie społecznej marginalizacjiAbstrakt
Rozważania dotyczą konieczności przygotowania dzieci do roli
dorosłych członków społeczeństwa. W części I omówiono umiejętności życiowe, determinujące
funkcjonowanie jednostki, w tym zjawisko analfabetyzmu funkcjonalnego
i znaczenie umiejętności czytania oraz pisania. Braki w tym zakresie niosą dalekosiężne
skutki, drastycznie obniżające jakość życia. Część II zawiera przemyślenia na temat konieczności
intensyfikacji działań pedagogicznych rodziców i nauczycieli niezbędnych
w procesie wzmacniania osobowości dzieci. Obejmują one m.in. ich podmiotowość, budowanie
pozytywnego obrazu własnej osoby, samoocenę, wiarę w siebie oraz poczucie
sprawstwa. Tylko silny potencjał osobowościowy pozwoli im w przyszłości stawić czoło
życiowym trudnościom.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Akademia Nauk Stosowanych w Raciborzu
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.